top of page
johannekemijnhardt

Aanbiedingen zijn zo verleidelijk... Daarom pleit Johanneke voor een ’kieskompas'

Bijgewerkt op: 29 okt 2023

Chocolade eieren, figuurtjes voor in de paastak en een compleet servies. Nu 50 procent korting, twee voor de prijs van één! Ik loop door een winkel. Overal superkortingen. Want zo gaat dat in de consumptiemaatschappij. Na elk feest gaat alles in de aanbieding.


Het is verleidelijk om dan toch die ene aanschaf te doen. Aanlokkelijk zelfs, maar is het ook verstandig? Hoe gaan we eigenlijk om met dat overweldigende aanbod in de schappen – niet alleen na de feestdagen, maar ook op de andere dagen van het jaar? In de supermarkt tel ik zes verschillende potten pindakaas en negentien smaken chips. Leven in de meerkeuzesamenleving, het woord zegt het al, vraagt van ons dat we kiezen. Elke dag opnieuw. Alleen: hoe doe je dat? Tien jaar geleden was daar opeens Marie Kondo met haar boek ’Opgeruimd’. Deze Japanse opruimgoeroe, ook wel ’strijdster in de oorlog tegen rommel’ genoemd, leerde ons de dingen in ons overvolle huis door de handen te laten gaan en de vraag te stellen: ’Does it spark joy?’ Word je er blij van? Is het antwoord ontkennend, dan kan het weg. Waar je niet blij van wordt geef je weg of kan op Marktplaats. Met deze methode, ook te bekijken in een Netflix-serie, ontstond een wereldwijde ontspulhype. Inmiddels schijnt Kondo het minder nauw te nemen met haar opruimfilosofie. Het moederschap kost meer tijd dan gedacht. Desalniettemin is haar boodschap nog steeds urgent, en niet alleen om je huis op te ruimen. Onbedoeld is ze ook mijn aanschafgoeroe geworden. Wanneer we om ons heen kijken in de winkel en niet te vergeten tijdens het online shoppen, dan is het aanbod duizelingwekkend groot. En het wordt alleen maar meer. Na elke feestdag staan de rekken vol met afgeprijsde spullen. De ene keer zijn ze nuttig, dan weer overbodig, als je er tenminste even goed over nadenkt. Hoe overweldigend het aanbod ook is, de vraag blijft eigenlijk heel simpel: word je blij van wat je koopt of niet? Deze nu al stellen, heeft een extra voordeel. Als je hem tijdens het winkelen al met ’nee’ beantwoordt, dan hoef je dat niet later te doen, tijdens het opruimen. Dat scheelt weer een miskoop.

Met ontspullen 2.0 werkt het net als met andere vaardigheden, van koken tot Italiaans leren: hoe vaker we het doen, hoe beter we er in worden. Gaandeweg ontwikkelen we ons eigen kieskompas. Dus pak ik de vrolijk beschilderde kopjes van het paasservies op. Ik laat ze door mijn handen gaan en stel mezelf de Kondo-vraag. Even ervaar ik het geluksgevoel van de potentiële nieuwe aankoop. Maar een tel later ebt het alweer weg. Ik leg de kopjes terug.


Bron: Noord-Hollands Dagblad


Ook te lezen via:






12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

تعليقات


bottom of page